obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 1

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Stel het aan de kaak als u denkt dat een politici uit eigen belang handelt.
 Onderwerp afdrukken
politiek misbruiken voor eigen doeleinden
beheerder
Charmante Gonny denkt in de eerste plaats aan zichzelf

Niet eerder was een nieuw Kamerlid zo omstreden. Gonny van Oudenallen – voorheen raadslid in Amsterdam – heeft een geur van opportunisme en fraude om zich heen hangen. Door Sanne ten Hoove en Raoul du Pré

UitlegBernard Frank oogt nerveus. De mede-oprichter van de Amsterdamse autopartij Mokum Mobiel zit aan zijn stamtafel in het Jordanese café Hegeraad en rolt het ene na het andere shagje, cola-light binnen handbereik. Zal hij vertellen over Gonny van Oudenallen, Nederlands nieuwste Tweede-Kamerlid? Hij twijfelt. ‘Ik zit middenin een verdringingsfase’, zegt hij. ‘Praten over Gonny vind ik moeilijk.’ Bovendien voelt hij zich niet veilig. ‘Ze heeft mensen om zich heen. Enge mannen.’

Uiteindelijk doet Frank toch zijn verhaal. Hoe deze ‘uitermate charmante vrouw’ hem manipuleerde, meesleepte en uiteindelijk de kas van Mokum Mobiel plunderde. Nog ziet Frank de penningmeester van de gemeenteraadsfractie huilend op zijn kamer zitten, nadat hij had geconstateerd wat voor een chaos Van Oudenallen had veroorzaakt in de boekhouding. Franks conclusie is hard: ‘Mevrouw van Oudenallen deugt van geen kanten. Het is een regelrechte schande dat ze nu in de Tweede Kamer zit. Ik heb alleen maar ellende met haar meegemaakt.’

Het woord schande valt dezer dagen vaak in combinatie met Hillegonda Francisca Maria van Oudenallen. Niet eerder was een nieuw Kamerlid al bij binnenkomst in het parlement zo omstreden. Haar Amsterdamse reputatie snelde haar vooruit: als gemeenteraadslid voor Mokum Mobiel was Van Oudenallen vorig jaar in de hoofdstad een van de hoofdrolspelers in de geruchtmakende bonnetjesaffaire.

Ze liep tegen de lamp na een onderzoek van de gemeentelijke accountantsdienst. Veel uitgaven van Mokum Mobiel bleken op geen enkele manier te verantwoorden. In 2003 maakte ze namens de raadsfractie ruim 21 duizend euro over op de rekening van haar eigen bedrijf, Dreams Come True, voor ‘adviezen’ aan zichzelf. Ze winkelde met de partijpinpas – naar eigen zeggen omdat ze haar andere pincodes was vergeten – en declareerde torenhoge telefoonrekeningen.

Alle ophef kostte Van Oudenallen bij de gemeenteraadsverkiezingen in maart haar raadszetel, maar toen begin deze maand in de Tweede Kamer LPF’er Margot Kraneveldt overliep naar de PvdA en een LPF-zetel vrijkwam, gloorde plots nieuw perspectief: Van Oudenallen was immers de volgende op de LPF-lijst.

De Fortuynisten vonden haar reputatie te besmet om haar toe te laten in de fractie, maar Van Oudenallen liet zich niet uit de Kamer weren. Van het ingelaste debat tijdens het zomerreces, speciaal voor de regeringsverklaring van het kabinet-Balkenende III, maakte zij gebruik om zich als eenmansfractie te laten beëdigen. In de parlementaire wandelgangen was de lucht zwanger van verontwaardiging, want iedereen snapte de rekensom die Van Oudenallen had gemaakt: doordat ze de zomer nog even meepikt, zit ze tot de verkiezingen van 22 november net lang genoeg in de Kamer om straks zeker te zijn van twee jaar wachtgeld. Voor nog geen drie maanden werk incasseert zij zo meer dan 160 duizend euro. Van Oudenallen beriep zich op het landsbelang: ‘Het is belangrijk dat de Kamer compleet is op deze belangrijke dag.’ Van het wachtgeld wist ze niets af, bezwoer ze. Tegenstanders zien echter bevestigd wat ze al langer vermoedden.

De bekende puzzelmaker Bart Schuil, die Van Oudenallen nog kent uit haar LPF-tijd, zegt het zo: ‘Gonny van Oudenallen is een van zichzelf overtuigde nitwit die altijd alleen met zichzelf bezig is. Ze denkt op elk moment in de eerste plaats aan haar bankrekening.’

Door de mist van financieel wanbeheer en politiek opportunisme die tegenwoordig om Van Oudenallen heen hangt, is nauwelijks meer zichtbaar hoe veelbelovend zij ooit haar politieke carrière begon. De partij Mokum Mobiel ontsprong in 1993 uit een actiecomité van bezorgde autobezitters in de binnenstad. Van Oudenallen had tot die tijd onder meer de kost verdiend als stewardess en eigenaresse van een reclamebedrijf. Ze was vanaf het begin bij Mokum Mobiel betrokken en ontwikkelde zich al snel tot het oranjeharige boegbeeld van de partij.

Mokum Mobiel richtte zich vooral op het gemeentelijk parkeerbeleid. De stijgende parkeertarieven, het chronische gebrek aan parkeerplaatsen, het autoluw maken van de binnenstad – als de gemeente zo doorging zou de stad nog eens te gronde worden gericht, voorspelde Van Oudenallen. ‘Parkeren is de basis’, verwoordde ze haar motto. ‘Het is het middelpunt van alle andere problemen. Hoe houd je de onderwijzers en de verpleegsters in de stad als ze nergens hun auto kwijt kunnen? En hoe zorg je voor de doorstroming van mensen die in een te goedkoop huurhuis wonen? Naar een ander stadsdeel willen ze niet, want dan moeten ze weer jaren op een parkeervergunning wachten. Dus jaag je ze de stad uit.’

Een deel van de Amsterdammers bleek ontvankelijk voor haar boodschap. In 1998 veroverde Van Oudenallen haar eerste raadszetel. Meteen gaf ze te verstaan dat Mokum Mobiel geen single issue-partij was. Van Oudenallen ontpopte zich tot een kleurrijk en ijverig raadslid dat zich vrijwel overal mee bemoeide: van de SARS-epidemie tot het verdwijnen van de stadsmus en de strijd tegen kauwgom op straat. Met succes pleitte ze voor een wandelstrook over de heringerichte Dam. De nieuw aangelegde zwerfkeitjes brachten namelijk onherstelbare schade toe aan pumps, zo wist Van Oudenallen uit eigen ervaring.

‘Gonny was het paard van onze partij’, zegt Maurits Guepin, voorzitter van de vereniging Mokum Mobiel. ‘Iedereen deed het voor Gonny. Ze is gedreven, heeft het hart op de goede plaats en is in staat mensen te mobiliseren. Het is haar verdienste dat we acht jaar in de raad hebben gezeten.’

Toch was het volgens sommigen een kwestie van tijd tot het fout zou gaan met Van Oudenallen. In de VVD bijvoorbeeld kenden ze haar nog van vroeger. Tom Smitsloo, begin jaren negentig voorzitter van het VVD-bestuur Amsterdam Binnenstad, royeerde haar als lid van zijn bestuur nadat ze actief werd voor Mokum Mobiel. Smitsloo was er niet rouwig om. Hij omschrijft Van Oudenallen als een ‘kip zonder kop, of liever: een vrouw met een sterk privé-gekleurde agenda waarvan wel meer mensen last hebben die de politiek misbruiken voor eigen doeleinden.’

Binnen Mokum Mobiel verloren de eerste mensen hun geloof in Van Oudenallen toen ze zich eind 2002 aanmeldde voor een plekje op de kieslijst van de LPF. Prominent Mokum Mobiel-lid Henk Faanhof, beroemd wielrenner uit de na-oorlogse jaren, ziet dat als het begin van het einde. ‘Het was de dolkstoot voor ons. Ze had doodleuk op twee paarden gewed. Als ze niet in de raad kwam, kon ze altijd nog voor een andere partij in de Kamer.’

De LPF was niet onverdeeld in de keus voor Van Oudenallen. Advocaat Oscar Hammerstein, die zitting had in de selectiecommissie, vond haar ‘een heel pittige tante’, met een gezond verstand. ‘Ze was voor open politiek, zonder achterkamertjes. Al met al wel een geschikt mens.’ Ook toenmalig partijleider Mat Herben had de indruk dat Van Oudenallen goed bij de LPF paste.

Puzzelmaker Bart Schuil echter, maker van onder meer cryptogrammen in de Volkskrant, had meteen zijn twijfels. Hij was door zijn vriend Hammerstein gevraagd een oordeel te vellen over de kandidaten. ‘Ik herinner me dat er een ontzettend roodharig gevaarte tegenover me aan tafel zat, waarvan ik meteen zei dat ik haar volledig ongeschikt vond voor de LPF. Ze wekte stellig de indruk dat het haar niets kon schelen waar ze solliciteerde, of het nou de PvdA was, de SP of de LPF. Ze wilde gewoon de Kamer in. Daarbij vond ik haar een reuze druk type. Zenuwachtig.’

De LPF sloeg Schuils advies in de wind en zette Van Oudenallen op de achtste plek. In eerste instantie redde ze het daarmee net niet, omdat Hilbrand Nawijn een voorkeurszetel kreeg.

Ze bleef dus actief voor Mokum Mobiel, maar rond die tijd zette het verval in, analyseert Faanhof. Toen het mis ging met de boekhouding keerde een deel van de partij zich radicaal tegen Van Oudenallen. In een poging zichzelf te verdedigen herinnerde ze aan het ernstige ongeluk dat haar overkwam in 1991, toen ze werd geschept door een auto. Sindsdien kampt ze met concentratiestoornissen, zegt ze. ‘Daarmee houdt niemand rekening.’

Een poging haar uit de partij te zetten mislukte, maar de sfeer was definitief verpest. In vergaderingen zaten partijbestuurders schreeuwend tegenover elkaar. Via de pers beschuldigden ze elkaar van de vreselijkste dingen. Faanhof windt zich nog altijd hevig op: ‘Het is een rotzooitje geworden. Een puinhoop. Een totale ramp. Gonny liep met de pinpas van de partij rond. Daar betaalde ze alles van, links en rechts. Toen de accountants om de boekhouding vroegen, zei ze dat die gestolen was. Ze deed zelfs aangifte van verduistering. Dan ben je diep gezonken hoor. Die boekhouding is er natuurlijk nooit geweest. Gonny heeft zoveel gelogen dat ze de waarheid niet meer van de leugen kan onderscheiden. Ze legt alleen maar tegenstrijdige verklaringen af. En nu zit ze ook nog in de Kamer met haar eenmansfractie, dat loeder.’

Toch acht Bernard Frank het niet uitgesloten dat Van Oudenallen in staat zal blijken ook in Den Haag mensen voor zich te winnen. ‘Ze kan heel goed dingen regelen, ze is ontzettend goed in pr en ze is uitermate charmant. Het duurt even voordat je erachter komt dat ze een lege huls is. Uiteindelijk heb ik alleen maar last van haar gehad. Mensen rekenen mij af op haar wanprestaties. Ik organiseerde een pinkstertoernooi voor voetbalclub Blauw Wit. Zat ik in de bestuurskamer, kwam er een bestuurslid van de KNVB op me af: ‘Hé Bernard, rijd je nog steeds in die ouwe auto? Je had toch allang een nieuwe kunnen kopen van dat gejatte geld?’

Van Oudenallen zelf lijkt vastbesloten zich niet uit het veld te laten slaan. De hoon die haar bij haar entree in de Kamer ten deel viel, trotseert ze vooralsnog met een oorverdovende stilte. De haar toegewezen werkkamer in een dependance van het parlementsgebouw is nog leeg en verlaten. Alleen een verkiezingsposter van Mokum Mobiel naast de deur maakt duidelijk dat hier de komende maanden de Groep-Van Oudenallen kantoor houdt. Op de vraag wat zij voor het land hoopt te betekenen, wil het Kamerlid slechts kwijt dat ze ‘de politiek de laatste maanden niet heeft gevolgd’. Over haar Amsterdamse jaren weigert ze iets te zeggen. Met de pers wil ze sowieso niets te maken hebben.

In café Hegeraad zet Bernard Frank zich nog eenmaal, met grote moeite, over zijn schroom heen. Hoe zou hij Van Oudenallen willen karakteriseren? ‘Och Jezus, och Jezus’, zucht Frank. Hij steekt nog een sigaret op. ‘Ik denk dat Gonny in een sprookje leeft. Het grappige is: haar sprookje komt nog uit ook. Ze zit nu in de Kamer. Maar voor mij is en blijft ze een dievegge.’

Wil hij nog meer kwijt? Nee, dat was het. ‘Er zijn dingen die je niet moet doen in je leven. Dit is er daar één van. Als er een wals aankomt moet je er niet voor gaan liggen.’

Bron: Charmante Gonny denkt in de eerste plaats aan zichzelf
Gewijzigd door beheerder op 18 July 2006, 19:36
Politiek is elastiek, alles is rekbaar!

Doe mee, wees niet passief! De politiek bemoeit zich met jou! Dus bemoei je met de politiek!
 
karel
Dit stuk spreekt voor zich! Er moet een noodrem ontwikkeld worden, waamee dit soort excessen bestreden kunnen worden!

Een triest hoofdstuk in de Nederlandse democratie.Sad
Politiek is, "Uitspraken doen en dan zeggen dat je het nooit gezegd hebt.".
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'politiek misbruiken voor eigen doeleinden', te verwijzen!

BBcode:
HTML:

Vergelijkbare onderwerpen

Onderwerp Forum         Laatste bericht
Belgische politie waarschuwt voor nieuwe vind-ik-leuk-knop Facebook Privacy : 1 13 May 2016
Kiezers zien kloof met politiek groeien Verkiezingsbeloftes, waarmaken of breken : 3 30 Aug 2012
Speciale Google zoekmachine voor partijprogramma's Invloed door te stemmen? : 1 27 May 2010
PvdA stoot kiezers af door keuze voor Job Cohen! Een politici op een misser betrapt? : 1 18 May 2010
Stemmen op 4 juni voor het europees parlement Invloed door te stemmen? : 4 30 May 2009
Verwerkingstijd: 0.17 seconden
2,163,911 unieke bezoeken