obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 1

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Met steeds meer electronische mogelijkheden moeten we onze privacy goed in de gaten houden en ons niet laten meeslepen door (angst voor terroristische) sentimenten.
Het EPD mag op deze manier niet opgedrongen worden!
Jawel hoor, 't nou eenmaal zo beslist. Jawel hoor, 't nou eenmaal zo beslist. 0%[0 stemmen]
Geen denken aan, waar is mijn keuze vrijheid! Geen denken aan, waar is mijn keuze vrijheid! 100%[1 stem]
Totaal stemmen : 1
 Onderwerp afdrukken
Bewusteloosheid geen excuus voor elektronisch patiëntendossier
kiesverstandig
pu_cechhoofdgroot

Quote

Bewusteloosheid geen excuus voor elektronisch patiëntendossier

Mensen die denken dat het elektronisch patiëntendossier handig is voor als ze bewusteloos op straat liggen hebben het mis. Naast het feit dat een bewusteloos iemand wel identificatie bij zich moet dragen, omdat anders het dossier niet is op te zoeken, handelen medici primair op basis van wat men ter plekke aantreft. "Zoals een reparateur begint met het meten van de spanning in het stopcontact en vervolgens pas uw ogenschijnlijk kapotte televisie open schroeft, zo onderzoekt een arts allereerst de vitale levensfuncties. Als uw hart niet klopt, doet het er weinig meer toe welke medicijnen u allemaal gebruikte. Nee, in dergelijke gevallen levert het patiëntdossier weinig tot geen meerwaarde", schrijft Olf Kinkhorst. Hij vraagt zich naast de draadloze netwerkverbindingen in ambulances af welk nut het EPD heeft als iemand iets in het buitenland overkomt. "Wat gebeurt er trouwens als u zoiets in het buitenland overkomt? En voeren we voor buitenlandse bezoekers aan Nederland een EPD-plicht in?"

Verkeerd medicijngebruik
Ook voor het bestrijden van het verkeerd gebruik van medicijnen zal het EPD geen uitkomst bieden. "Apothekers hebben baat bij publiciteit over verkeerd medicijngebruik." Die laten het publiek geloven dat als zij een grotere rol in het zorgproces hebben, het aantal slachtoffers zou verminderen. Daarbij wordt niet genoemd dat artsen beschikken over software die ze keurig waarschuwt bij contra-indicaties. Verder is het juist de huisarts die een completer beeld van de voorgeschreven medicatie heeft dan de apotheker.

Wat betreft het herhalen van hetzelfde verhaal, iets wat het Ministerie ook als pluspunten noemt, gaat ook dit volgens Kinkhorst niet op. "Het is zo, met goede redenen, dat een arts nooit blind mag varen op een ander. Hij moet zèlf een oordeel vormen. Een fout maken is menselijk, maar andermans fout herhalen is onvergeeflijk. De arts neemt zeker overwegingen van anderen mee in zijn overweging, maar is èn blijft zelf verantwoordelijk. Een klein detail in een verhaal van de patiënt kan leiden tot een totaal andere diagnose en daaropvolgende behandeling."

Inzage
De directeur van het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen gaat ook nog in op de gevolgen van de privacy van patiënten. De Wet bescherming persoonsgegevens geeft de burger een aantal rechten, zoals het recht op inzage en het recht op correctie. "Het inzagerecht zou nader aangescherpt kunnen worden in een digitaal inzagerecht op digitaal beschikbare gegevens, waarbij de gestelde wettelijke termijnen en vergoedingen komen te vervallen. Immers, als je als ziekenhuis de gegevens voor jezelf digitaal beschikbaar hebt, mag ook de patiënt daarvan profiteren. Wat nog helemaal niet geregeld is, is het recht op inzage in het gebruik van de gegevens, en dat is toch wel cruciaal te noemen in dit kader."

Ondanks zijn bedenkingen ziet Kinkhorst verschillende redenen waarom het EPD er wel en niet moet komen. "Steevast gaat de discussie over geld, wie het moet beheren en over privacyproblemen. Het gaat nooit over wat we nu eigenlijk proberen op te lossen. Om vooruit te komen in de wetenschap, moet je op zoek gaan naar de vraag die niemand stelt."


welk probleem lost het EPD nu precies op en hoe gaan we straks meten of dat echt gelukt is?

wie hebben er belang bij het slagen van het EPD en wie niet (wel eerlijk antwoorden, dus niet ‘patiënt’ invullen) en hoe is dat gerelateerd aan de gekozen oplossing?

waarom wordt de regie van de patiënt angstvallig vermeden?

waarom moet je een EPD hebben als je bijna nooit ziek bent?

Bron Security.nl


Wat ik erg onsmakelijk vind is dat je dit opgedrongen wordt. Als je niet reageert dan stem je automatisch toe. Heeft Klink dan niets geleerd van de invoering van het donor codicil?

Ik moet kosten maken als ik bezwaar aan wil tekenen (uittreksel uit het geboorteregister).
Door het bezwaarformulier te ondertekenen geef ik toestemming om mijn persoonsgegevens te verwerken in het kader van de wet bescherming persoonsgegevens.

De beste bescherming is helemaal geen persoonsgegevens verwerken! Angry

Dat wil ik allemaal niet!!!!!!!!!!! AngryAngry
Gewijzigd door kiesverstandig op 07 November 2008, 11:32
Politici zijn net als de wind; "zoals de wind waait, draait mijn mening".
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Bewusteloosheid geen excuus voor elektronisch patiëntendossier', te verwijzen!

BBcode:
HTML:

Vergelijkbare onderwerpen

Onderwerp Forum         Laatste bericht
Belgische politie waarschuwt voor nieuwe vind-ik-leuk-knop Facebook Privacy : 1 13 May 2016
Speciale Google zoekmachine voor partijprogramma's Invloed door te stemmen? : 1 27 May 2010
PvdA stoot kiezers af door keuze voor Job Cohen! Een politici op een misser betrapt? : 1 18 May 2010
Stemmen op 4 juni voor het europees parlement Invloed door te stemmen? : 4 30 May 2009
Privacyloze maatschappij kent geen gelijkheid Privacy : 2 14 May 2009
Verwerkingstijd: 0.27 seconden
2,163,934 unieke bezoeken