obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 1

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Een politici op een misser betrapt? Deel het met ons
 Onderwerp afdrukken
Bonden woest om geheim plan CDA
karel

Quote

Zaterdag 28 oktober 2006 - DEN HAAG – De vakbonden zijn woedend en verbijsterd over een ‘geheim’ plan dat het CDA blijkt te hebben voor het ontslagrecht en de ontslagvergoeding.
De FNV noemt het plan ‘onbarmhartig’. Het CNV vraagt zich af of de christendemocraten ‘de weg kwijt zijn’. Het plan komt erop neer dat het CDA het stelsel van ontslagbescherming en -vergoeding wil afbreken. Dat staat niet in het verkiezingsprogramma. Het Centraal Planbureau (CPCool kwam erachter bij de doorberekening van het programma.

Ontslag moet volgens het CDA gemakkelijker worden: de werkgever hoeft geen vergunning van het Centrum voor Werk en Inkomen meer te hebben en moet het ontslag daar alleen melden. De ontslagen werknemer krijgt van de baas slechts drie maanden een vergoeding, die gelijk is aan de WW: de eerste twee maanden 75 procent van het laatste loon en de derde maand 70 procent.

De huidige vergoeding (minimaal één maandsalaris per gewerkt jaar) schaft de partij af. De werkgever moet van het CDA het bespaarde geld deels inzetten voor scholing van de te lozen werknemer. Werkt die daar onvoldoende aan mee, dan riskeert hij een korting op zijn latere uitkering.

In het CDA-verkiezingsprogramma wordt wordt over dit alles geen klare wijn geschonken. Het CPB ontdekte het plan toen het bureau dóórvroeg over onduidelijkheden in het programma.

„Ik ben verbijsterd“, zegt CNV-voorzitter René Paas. „Het CDA heeft de mond vol van rust en stabiliteit. En nu breekt men stiekem de bescherming tegen onterecht ontslag tot de grond af.“ Wilna Wind (FNV) spreekt van ‘een verhulde, abrupte koerswijziging. Werkgevers krijgen vrij spel’. Eddy Haket van de MHP noemt het plan ‘rechtser dan rechts’ en ‘kiezersbedrog’.

CDA-Kamerlid Gerda Verburg bevestigt het plan. Van kiezersbedrog wil zij niet weten, omdat het programma scholing als wapen tegen werkloosheid wél vermeldt. „Wij willen af van de gouden handdruk. De beste oplossing om bij ontslag snel weer aan werk te komen, is scholing. Zo helpen we mensen pas echt.“

Wilna Wind concludeert dat het CDA twee programma’s heeft: „Eén vriendelijke voor de campagne en één spijkerharde voor na 22 november.“

Ook werkgevers zijn niet erg blij. Volgens MKB Nederland zitten bedrijven nog steeds enkele maanden aan een werknemer vast en maakt het ontslag alleen goedkoper bij lange dienstverbanden.

Bron: [url=http://www.bndestem.nl/binnenland/article777829.eceBN/ DeStem[/url]


Erg barmhartig hoor voor een christelijke partij. Houd de peilingen in de gaten, het CDA gaat een dip maken.
Politiek is, "Uitspraken doen en dan zeggen dat je het nooit gezegd hebt.".
 
Bert2006
Zijn er nog meer van die partijen die met zulke kiezers-beloftes het stemmings-gedrag kunnen manupileren??? We worden als kiezer behoorlijk `genaaid' als die beloftes niet waargemaakt worden; `zij' in DenHaag verwachten dat we als burger meelopen aan het handje.
Nou beste mensen: als het goed heeft elke kiesgerechtigde in Nederland vandaag een kiezerspas ontvangen? Wat doen we ermee?ShockAngry:p
Niemand is volmaakt en perfect, laat `n ander in eigen waarde.
 
kiesverstandig
Ik ga protesteren! En dat doe ik door mijn stem ongeldig te laten verklaren in het geval van een stemmachine. En anders door een groot rood kruis over het gehele formulier.Shock
Politici zijn net als de wind; "zoals de wind waait, draait mijn mening".
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Bonden woest om geheim plan CDA', te verwijzen!

BBcode:
HTML:
Verwerkingstijd: 0.12 seconden
2,168,796 unieke bezoeken