obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 1

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Post hier suggesties, ideen, opmerkingen
 Onderwerp afdrukken
Politici zijn net gewone mensen?
Bert2006
Politici maken regels en wetten voor iedereen. Moeten die regels dan ook voor henzelf gelden? Dat lijkt logisch. Maar is niet altijd het geval.

Ministers, Kamerleden en wethouders maken bij werkloosheid, ziekte of arbeidsongeschiktheid geen gebruik van de Werkloosheidswet (WW), de Ziektewet (ZW) of de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Politici hebben bijzondere voorzieningen: bij werkloosheid krijg je maximaal zes jaar een relatief hoog wachtgeld, je hoeft niet te solliciteren en geen ‘passende arbeid’ te aanvaarden. Andere mensen krijgen maximaal 38 maanden een relatief lage WW-uitkering, moeten elke week solliciteren en na een jaar alle arbeid aanvaarden. Politici hebben ook bijzondere voorzieningen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Vorige week heb ik een initiatiefwet ingediend, waarin ook voor politici de WW, ZW en WIA gaat gelden. Dit voorstel heeft veel reacties opgeleverd, die de kloof blootleggen tussen burgers en bestuur. De reacties van mensen die mij mailden of reageerden op internetfora waren overweldigend positief.
‘Natuurlijk moeten regels die politici maken ook voor henzelf gelden.’ ‘Ik hoop dat politici nu eindelijk snappen hoe moeilijk mensen het hebben die werkloos worden.’ De reacties van veel politici en de commentaren van sommige kranten waren ronduit negatief. De Volkskrant noemde mijn initiatiefwet zelfs ‘een kwalijke vorm van effectbejag’. Initiatiefwetten maken is langdurig en taai werk. Dat doe je niet voor het ‘effectbejag’.

In 2003 nam de Tweede Kamer een voorstel van de SP aan om voor politici een sollicitatieplicht in te voeren. Sindsdien is gesnoeid in de WW, de ZW en de WIA, maar zijn de voorzieningen voor politici ongemoeid gelaten. Wel is een voortdurende discussie gevoerd, tussen januari 2006 en juli 2009 heeft de regering voortdurend nieuwe en aangepaste voorstellen ingediend voor versobering. Die discussie zal blijven voortduren, als niet het fundamentele debat wordt gevoerd waaróm politici eigenlijk bijzondere voorzieningen moeten hebben. Daarom heb ik deze initiatiefwet gemaakt. Politici hebben een hoog inkomen, een goede opleiding en een groot sociaal netwerk. Als zij al niet aan werk kunnen komen, waarom zou de bouwvakker die na de zomer werkloos wordt dat wel moeten kunnen? Ik zie uit naar de discussie!

Aldus SP Tweede Kamerlid Ronald van Raak.
Bron: Trouw.nl
Niemand is volmaakt en perfect, laat `n ander in eigen waarde.
 
erickuijpers
Als Politici gewone mensen zijn net als gewone hardwerkende burgers bewijs het volk het dan eens.
hoe kunnen velen dan verklaren dat burgers heel ver van de Politici af staan ? geef hier dan eens een verklaring voor hoe dat kan.als dit gewone mensen zijn net als wij dan hebben zij wel behoefte om met burgers om te gaan en op een fatsoendelijke manier te comuniseren.en niet zeggen via Hyves.ben je soms een Terorist terwijl je hele nomale vragen stelt.ongelovelijk.
ik ben het dus niet eens dat dit mensen zijn net als wij.overtuig mij dit eerst maar eens.nog niet een keer hebben zij het bewezen.ik ben hier zo boos over.deze uitspraak klopt niet helemaal.
Gewijzigd door erickuijpers op 20 November 2009, 10:43
 
Bert2006

Quote

erickuijpers schreef:
Als Politici gewone mensen zijn net als gewone hardwerkende burgers bewijs het volk het dan eens.
hoe kunnen velen dan verklaren dat burgers heel ver van de Politici af staan ? geef hier dan eens een verklaring voor hoe dat kan.als dit gewone mensen zijn net als wij dan hebben zij wel behoefte om met burgers om te gaan en op een fatsoendelijke manier te comuniseren.en niet zeggen via Hyves.ben je soms een Terorist terwijl je hele nomale vragen stelt.ongelovelijk.
ik ben het dus niet eens dat dit mensen zijn net als wij.overtuig mij dit eerst maar eens.nog niet een keer hebben zij het bewezen.ik ben hier zo boos over.deze uitspraak klopt niet helemaal.


Erik, je hebt gelijk en het is nog sterker gesteld; ook die, politici die straks niet meer herkiesbaar zijn en/of kieslijst worden gezet, moeten netals iedere werkloze (ongeacht langdurig dienstverband) gaan solliciteren. Ook hebben zij die plicht ander werk te zoeken wat niet bij hun `kwaliteiten' zou passen. Netals jij vindt ik het dat die politici niet naar hun achterban willen luisteren of zelf hun eigen gewin eraan nemen!!!
Dat geldt niet landelijk, maar ook op zowel stedelijk en/of lokaal niveau. Vandaar dat de vakbonden zich keren tegen de politici, zie maar de PvdA, die nu hun vertrouwen zijn kwijtgeraakt van hun achterban. En geloof mij maar: 3 maart 2010 wordt dat duidelijk op lokaal niveau, men bakkeleit nu via uitspraken en machtstrijd.
Niemand is volmaakt en perfect, laat `n ander in eigen waarde.
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Politici zijn net gewone mensen?', te verwijzen!

BBcode:
HTML:

Vergelijkbare onderwerpen

Onderwerp Forum         Laatste bericht
Mensen met een laag inkomen hebben het aan zichzelf te danken Algemeen : 1 12 May 2014
Balans: Wat zijn beloftes van kabinet waard? Verkiezingsbeloftes, waarmaken of breken : 3 21 Nov 2009
Vertrouwen in politici naar dieptepunt Media invloed van kranten, radio en tv : 2 15 May 2009
Aantal bedreigingen politici neemt fors toe Zoals de wind waait, waait mijn jasje : 1 21 Jul 2008
Onderzoekers observeren mensen via mobiele telefoon Privacy : 1 08 Jun 2008
Verwerkingstijd: 0.22 seconden
2,166,804 unieke bezoeken