obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 5

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Met steeds meer electronische mogelijkheden moeten we onze privacy goed in de gaten houden en ons niet laten meeslepen door (angst voor terroristische) sentimenten.
 Onderwerp afdrukken
Politie breekt in in PC's Big Brother is hacking you!
kiesverstandig

Quote

Politie breekt in in PC's


De politie hackt regelmatig de computers van verdachten. Justitie is enthousiast over de hacks, omdat vertrouwde onderzoeksmethoden steeds minder opleveren. De politie heeft de berichten bevestigd. Dat melden de Geassocieerde Persdiensten zaterdag in aangesloten kranten.
Door in te breken kan de politie onder andere mails lezen, foto's bekijken en Skype-gesprekken afluisteren. Steeds vaker ziet de politie zich geconfronteerd met verdachten die bijvoorbeeld alleen nog maar via Skype bellen. Die gesprekken zijn niet af te luisteren zoals een gewone telefoon. Door in te breken kan de politie toch op zoek naar belastend materiaal. “We moeten kijken welke opsporingsmethode past bij de steeds verder voortschrijdende technologie. Dit valt daaronder”, aldus een woordvoerder van de Raad van Hoofdcommissarissen.

Trojaanse paarden
Volgens ingewijden maakt de politie onder andere gebruik van zogenaamde 'Trojaarse paarden', waardoor een computer op afstand te volgen is. De politie hoeft daarvoor niet fysiek bij de computer aanwezig te zijn en kan ongemerkt te werk gaan. De politie benadrukt samen te werken met het Openbaar Ministerie bij het gebruiken van deze opsporingsmethode.

Wettelijke basis
Rechtsgeleerden vragen zich af of het hacken, dat niet expliciet in de wet staan, wel is toegestaan. Theo de Roos, hoogleraar straf- en strafprocesrecht vind het ontbreken van de wettelijke basis een probleem. "Zo'n vorm van opsporing moet berusten op een bevoegdheid. Die bevoegdheid bestaat nog niet,”zegt hij tegen de GPD. “De wet schrijft voor dat burgers moeten weten welke opsporingsmethoden onder welke omstandigheden mogen worden gebruikt. Bij bijvoorbeeld telefoontaps is dat wettelijk geregeld. Bij deze vorm nog niet. In een rechtszaak is het dan ook maar de vraag of zo verkregen bewijslast standhoudt.”

Er is nog geen rechtszaak geweest waarbij de politie bewijs heeft verzameld door in te breken in computers. Het is aan de rechter om dat te bepalen of het bewijsmateriaal geldig is.

Bron Planet.nl


Je ex zal maar bij de politie werken. Een stalkers dream comes true.
Politici zijn net als de wind; "zoals de wind waait, draait mijn mening".
 
JLA
Hallo Forummers, even een "lek":

Quote

NIJMEGEN, MEI 2009 — Criminelen kunnen nog steeds niet telefoneren met hun advocaat zonder te worden afgeluisterd. Dat is te lezen in het nieuwste nummer van Recht Magazine dat 26 mei verschijnt. De wet verbiedt het afluisteren van deze geheimhoudersgesprekken, maar in de praktijk duiken steeds vaker verslagen van deze gesprekken op in dossiers van rechtszaken. Minister Hirsch Ballin antwoordt met een systeem van nummerherkenning, maar ook daaraan kleven nadelen. Fred Teeven (VVD) in Recht Magazine: “Een crimineel kan ook misbruik maken van zo’n telefoonlijn.”

Over [url=www.rechtmagazine.nl]Recht Magazine[/url]
Recht Magazine is het special interest magazine voor iedereen die geïnteresseerd is in de wereld van het recht. Het blad is er voor iedereen die praktische handvatten zoekt om zijn recht te halen. Daarnaast biedt het inzicht in het dagelijks leven van personen die werkzaam zijn in uiteenlopende rechtsgebieden. Tot slot is er ruimte voor gefundeerde en afwijkende opinies over maatschappelijke kwesties. Recht Magazine is uniek in zijn soort. Het is het eerste publieksblad dat deze onderwerpen centraal stelt, ze helder en bondig uitlegt, maar controversiële en moeilijke onderwerpen zeker niet uit de weg gaat. De verslaggeving in Recht Magazine heeft een hoog human interestgehalte, is toegankelijk, behulpzaam, opiniërend en prikkelend. De belangrijkste pijlers van het blad zijn persoonlijke ontwikkeling, mens en maatschappij, kinderen en carrière en de emoties en implicaties van wet en regelgeving.

Het nummer van Recht Magazine waarin over telefoontaps geschreven wordt ligt vanaf 27 mei in de winkel

Gewijzigd door JLA op 13 May 2009, 14:25
 
Mo
Wat leuke "literatuur" hierover is:

'Luisterrijk' 'Een gids over afluisteren'; auteur: buro Jansen en Janssen.

"Onder de tap". 'Afluisteren in Nederland'; auteur Wim van de Pol.

Gr
Mo

P.s.: Het in het kader naast de postings zichtbare advertentie van "Bits of Freedom" bestaat helaas niet meer. Ze hebben wel hun archief op het internet laten staan, maar meer dan helaas zijn ze niet meer actief (vanwege niet toereikende financiele omstandigheden).
Gewijzigd door Mo op 15 May 2009, 12:39
 
kiesverstandig
Zolang de website daar nog in de lucht is laat ik de banner + link nog maar staan. Ik vond het een goed initiatief!
Politici zijn net als de wind; "zoals de wind waait, draait mijn mening".
 
Mo
Ik vond het een waanzinnig initiatief. Toentertijd altijd erg actief en up to date. En dat is helaas veel van het gegeven aldaar (al enkele jaren) niet meer.
Welke wel up to date zijn en ook actief op dit gebied is buro Jansen en Janssen:

http://www.burojansen.nl/

en ook deze site wijdt zich aan de materie in brede zin:

http://www.netkwesties.nl/editie32/artikel1.html

Gr
Mo
Gewijzigd door Mo op 16 May 2009, 23:08
 
kiesverstandig
Ik heb het logo van BuroJansen hier rechts er bij geplaatst. Hun site is zeer informatief en stelt zich kritisch op.

Ook netkwesties is ook zeer informatief, ik keek op van dat artikel over de mobiele opsporing.
Politici zijn net als de wind; "zoals de wind waait, draait mijn mening".
 
Mo
Ik denk dat er heel weinig mensen op de hoogte zijn van wat er allemaal mogelijk is, wat er reeds bestaat en wat ook daadwerkelijk gebruikt wordt. Laat staan dat ze op de hoogte zijn van dat wat gebruikt wordt waarvan ze nog niet op de hoogte zijn (veelal worden er technische snuffen al reeds jaren gebruikt voordat het vrij wordt gegeven en men als buitenstaander er kennis van kan nemen).

Ook veel mensen willen het niet weten of relativeren het. Mensen die er wel in geinteresseerd zijn worden vaak voor of freak uitgemaakt of paranoide. Men vergeet gemakshalve dat hier niet op gaat dat als je niets te vrezen hebt je ook niet bang behoeft te wezen. Men vergeet bij voorbaat dat iedereen die in de gegevens kan kijken er wel degelijk misbruik (bewust of onbewust) van kan maken. Daarom ben ik blij met buro's zoals Bits of Freedom en Jansen en Janssen en netkwesties.

Zij kunnen vaak zaken aangeven wat er in die schimmige wereld afspeelt en wie of wat er al door gedupeerd zijn geraakt. Ook de signaleringsfunctie die zij waarmaken is erg nuttig.

Groetjes
Mo
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Politie breekt in in PC's Big Brother is hacking you!', te verwijzen!

BBcode:
HTML:

Vergelijkbare onderwerpen

Onderwerp Forum         Laatste bericht
Belgische politie waarschuwt voor nieuwe vind-ik-leuk-knop Facebook Privacy : 1 13 May 2016
Vodafone en T-Mobile laten onterecht sms'jes lezen aan politie Privacy : 1 30 May 2009
Big Brother is Engels, nu weten we waarom. Privacy : 1 07 Apr 2008
Britse politie wil DNA van lastige kinderen Privacy : 1 17 Mar 2008
Gelukkig nog geen definitieve CAO politie. Dit wil ik kwijt! : 1 14 Feb 2008
Verwerkingstijd: 0.09 seconden
2,163,522 unieke bezoeken