obey-robots.txt

Nog geen lid?

Word lid!
Lees ook de disclaimer.

Navigatie

Leden enquête

De Stemcomputer moet een extra knop krijgen met de tekst, "Maak mijn stem ongeldig!"

ja
ja
81% [17 stemmen]

nee
nee
19% [4 stemmen]

Stemmen: 21
U moet inloggen om te stemmen.
Gestart: 15 Jul 2006

Enquête archief

Gebruikers Online

· Gasten online: 3

· Leden online: 0
· Nieuwste lid: LM5NL

Delen/Favorieten

Inloggen

Geef gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?

» Registreer «
Als geregistreerd lid kunt u reageren en alle extra functies gebruiken.

Wachtwoord vergeten?
Verzoek nieuw wachtwoord.
Wij vertrouwen stemcomputers niet

Bits of Freedom

Onderwerp bekijken

Zullen de verkiezings-beloftes worden waargemaakt of gebroken? Wij als burgers moeten vertrouwen op de gekozen politici in de Tweede Kamer en in de regering of die de beloftes zullen nakomen.
 Onderwerp afdrukken
Kiezers zien kloof met politiek groeien
Bert2006
- Zes van de tien Nederlanders vinden dat de kloof tussen politiek en kiezer de afgelopen vijf jaar is gegroeid. De kiezer heeft daarnaast weinig te vertellen volgens ruim de helft van de bevolking, 53 procent. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.

Vooral PVV-kiezers (92 procent) en SP-sympathisanten (74 procent) vinden dat Nederlanders weinig hebben in te brengen. Van de VVD-kiezers is 58 procent het daarmee eens. Stemmers op GroenLinks zijn positiever over hun invloed: 72 procent denkt dat de kiezer wel iets te vertellen heeft.

Woensdag was de opkomst bij het burgemeestersreferendum in Utrecht te klein om dat geldig te maken. Minder dan tien procent van de kiezers bracht een stem uit. De bevolking is verdeeld over de manier waarop de burgemeester benoemd of gekozen moet worden. Dat de gemeenteraad beter dan de kiezers kan beoordelen of een kandidaat geschikt is, vindt 49 procent. En 44 procent vindt van niet.

Sinds 2001 doet de gemeenteraad een aanbeveling voor het benoemen van een burgemeester, waar de commissaris van de Koningin dat eerder deed. De regering moet de aanbeveling in principe overnemen. Vorige maand bleek uit een peiling dat een kleine meerderheid van de Nederlanders, 52 procent, voor een gekozen burgemeester is. Een benoemde burgemeester wordt door 45 procent gesteund.

Bij de variant met de meeste steun (27 procent) in de peiling van zondag kiest de bevolking direct uit kandidaten die zichzelf hebben aangemeld. Ruim twintig procent wil dat de regering de burgemeester kiest uit minimaal twee door de gemeenteraad geselecteerde kandidaten. Twintig procent ziet liever dat de gemeenteraad het laatste woord heeft. Als een referendum wordt gehouden na een selectie door de gemeenteraad, moet er volgens zeventien procent wel de keus zijn tussen drie of meer kandidaten. De manier waarop het referendum in Utrecht is verlopen, waar uit twee kandidaten kon worden gekozen, kan de steun van twee procent wegdragen.

Veertig procent vindt dat volksvertegenwoordigers besluiten moeten nemen en dat referenda onnodig zijn. Ruim de helft wil wel op deze manier invloed uitoefenen, maar vindt dat veel onderwerpen 'te moeilijk' zijn voor een referendum. Toch zijn twee op de drie kiezers voorstander van een correctief referendum.

Bron: NOVUM/Nieuws.nl

Quote

Die 100-dagen campagne heeft de kiezer niet echt direct bij de politiek gebracht; enkel alleen zijn diverse zaken onder de aandacht gekomen. Wat zijn we er eigenlijk beter op geworden, zeg `ns zelf?? ShockAngryFrown

Niemand is volmaakt en perfect, laat `n ander in eigen waarde.
 
karel
Tja omdat met referenda het eigenbelang van de politiek niet gedient is, willen ze het afschaffen. Immers met referenda geeft de politiek invloed uit handen.

Ik hoop echt dat er een referendum komt over de gewijzigde voorstellen m.b.t. Europa. Én een massaal néé!
Politiek is, "Uitspraken doen en dan zeggen dat je het nooit gezegd hebt.".
 
uberprutser
De kloof was er al. Ik herinner me hele vele demonstraties en acties tegen wat de politiek ging doen.

Het enige verschil is dat ik nu een nette belastingbetaler ben en dat ik nu overal als volwassene serieus wordt genomen.

Overal behalve in de politiek.

Maar dat is dus niks nieuws.
 
Spring naar forum:
 Nieuw onderwerp  Antwoorden

Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Kiezers zien kloof met politiek groeien', te verwijzen!

BBcode:
HTML:

Vergelijkbare onderwerpen

Onderwerp Forum         Laatste bericht
PvdA stoot kiezers af door keuze voor Job Cohen! Een politici op een misser betrapt? : 1 18 May 2010
'Wilders laat kiezers in de kou staan' Verkiezingsbeloftes, waarmaken of breken : 3 17 Aug 2009
Wat is eigenlijk politiek? Heldere uitleg. Algemeen : 1 21 May 2008
Werkende burger keert politiek rug toe Invloed door te stemmen? : 2 17 May 2007
Politiek is, "......" Dit wil ik kwijt! : 6 12 Dec 2006
Verwerkingstijd: 0.14 seconden
2,163,985 unieke bezoeken